Körledaren

Erland Hildén

Erland Hildén, född 1963, började studera klassiskt piano vid 16 års ålder. Efter ett möte med organisten och tonsättaren Karl-Erik Welin kom orgel att bli huvudinstrumentet. Welins roll som Erlands mentor kom att spela en avgörande roll för Erlands utveckling. Erland är också verksam som tonsättare med ett femtiotal opus bakom sig. Examina: Pianopedagogexamen I/E piano Ingesund, organistexamen Stockholm, Körpedagogexamen Göteborg. Erland hade sin första tjänst 1991 i Karlstads domkyrka som biträdande organist men är sedan 1998 organist i Örgryte nya kyrka Musiklinjen Sundstagymnasiet Karlstad 1979-81 (Läraren som påverkat mig mest var min pianolärare ungraren Miklos Kovacs) Högre specialkurs i musik Sundstagymnasiet Karlstad 1981-82 I/E Pianopedagog utbildning Ingesunds musikhögskola Arvika 1982-84 (Piano Erik Rentzhog,) Vapenfri tjänstgöring som brandman på Sturups flygplats hela 1984 I/E Pianopedagog utbildning Ingesunds musikhögskola Arvika 1985-87 (Orgel Staffan Tunström, Eskil Burman) Sommaren 1986 kantorsutbildning på sommarkurs Göteborg examinering i Vasakyrkan (Orgel Hans Agrell, sensorer Lars Angerdal och Judith Linder) Kyrkomusiker utbildning (Högre organistexamen) Kungliga musikhögskolan i Stockholm 1987-91 (Piano: Irene Mannheimer, Kontrapunkt: Lars-Erik Rosell, Orgel Hans Fagius, Mats Åberg. Liturgisk orgel: Stefan Therstam och Anders Bondeman. Kördirigering Stefan Sköld) Min första tjänst! Biträdande domkyrkoorganist i Karlstad 1991-1998 (januari) (Mina domkyrkoorganister var Yngve Sirén -1994 sedan Örjan Andersson, mellan dessa två var jag under 6 månaders tid vikarierande domkyrkoorganist.) Hade även piano och orgelelever på Geijerskolan i Ransäter 1996-97 Organist i Örgryte nya kyrka 1998- 2000-2002 Körpedagoglinjen Musikhögskolan i Göteborg (lärare: Jan Yngwe, Gunno Palmqvist och Gunnar Eriksson) 2005-2008 3 årig Konsertorganistutbildning Musikhögskolan i Piteå (Professor Hans-Ola Ericsson, gästlärare: Kewin Boywer, Bernard Haas, Jon Laukvik)

Musiken är den spricka i verkligheten där evigheten sipprar ut.

På något sätt kände jag detta redan i unga år. Men trots att min far satte mig hos privatlärare när jag var 5 år efter att jag på gehör spelade stilla natt på min faster Margits tramporgel (fortare och fortare för varje gång!) så var mitt psyke som barn inte mottagligt för sträng undervisning i musik. Anledningen att det var just stilla natt berodde f.ö. på speluret i vår lilla adventskyrka (en julprydnad) som spelade just den melodin! Gick sedan några år i kommunal musikskola tyvärr utan att göra några som helst framsteg. Slutade i åk 7. Kunde fortfarande inte noter, och hade en bedrövligt usel teknik. Året innan blev jag genom min äldre bror meddragen att spela i ett dansband som hette ”Kalabalik”. Vår första spelning var på en skoldans i Lysviks skola i åk 6, har en känsla av att vi i stort gjorde skäl för vårt namn! Gruppen splittrades och istället började jag i ett annat dansband ”Falkarna” som bestod av jämnåriga killar. Vi turnerade runt i Värmland och någon gång Norge och en gång var vi på spelning i stora staden Göteborg. Spelade med Falkarna till 16-års åldern. Den musik jag däremot lyssnade på i unga tonåren var den symfoniska rockmusiken stora band: Genisis, Pink Floyd, Yethro Tull, Yes, och mer udda grupper som Wether Report, Uria Heep mm. Vid val av gymnasiet så hägrade en dröm…. Hörde talas om genom en flickvän att på musiklinjen i Karlstad var det så roligt att studera att de som gick där inte ville gå hem på kvällarna! Där MÅSTE jag börja! Till min stora lycka fanns inga spelinträdesprov på den tiden. Det skulle jag nämligen aldrig klarat, kunde alltså inte noter, hade dålig motorik i fingrarna men kunde hjälpligt spela lite ackord på gehör. Men man var tvungen ha bra betyg för att komma in. Tack och lov insåg jag redan detta i början på åk 9 och eftersom moroten var tillräckligt lockande, läste jag upp till de betyg som krävdes. Och – JAG KOM IN! Dörren till musikhimlen var öppnad!

Erland