Körens resor

ÅR 2014

2014, Lör 25 okt - Sön 26 okt, Körresa, Slottskyrkan Stockholm

ÅR 2013

2013, Sön 12 maj, Körresa, Skara, Värnhems klosterkyrka (<LÄS>)
2013-05-12 Varnhem IMG_4147 IMG_4137

ÅR 2012

2012, Fre 20-Sön 22 april, Körhelg, Grötö, Inspiratör Anci Hjulström
2012, Fre 27 april-1 maj , Körresa, Skottland, Glasgow, Örgryte kyrkokör besöker vänförsamling S:t Margrets Glasgow Chamber Choir (GCC).

ÅR 2011

2011, Fre 13-Sön 15, Körresa Värmland.

ÅR 2010

ÅR 2009

ÅR 2008

2008, Lör 24-Sön 25 maj Körresa Värmland

ÅR 2007

2007, Sön 10-Sön 17 juni, Körresa Island, Bad i varma källor (<LÄS>)
lasseIsland8 lasseIsland5
2007, Sö 2 sept, kl 11, Bach, Jesu Meine Freude ? (Ljudinspelning finns)
2007, Fre 28-Sön 30 sep, Körläger Lyckebo

ÅR 2006

2006, Lör 18-Sön 19 mars, Körresa Stockholm (Ljudinspelning finns)
2006, Lör 18 mars, kl 18, Körkonsert, Hedvig Eleonoras kyrka
2006, Sön 19 mars, kl 11, Konsert, Slottskyrkan Stockholms slott

ÅR 2005

ÅR 2004

2004, Ons 19-Sön 23 maj, Körresa Tyskland, Mecklenburg-Vorpommern (Ljudinspelning finns) (<LÄS>)

ÅR 2003

2003, Lör 30 aug, Körresa, Strömstad

ÅR 2002

2002, Tis 7 maj- Sön 12 maj, Körresa Estland, Tallin. (<LÄS>)
Korresa Tallin maj 2002 Våren 2002 gav vi oss åter av på en utlandsresa. Denna gång gick färden till Tallinn och vi for iväg under en knapp veckas tid i början av maj. Resan började med att vi samlades på Göteborgs centralstation för att åka tåg till Stockholm. Från Stockholms central gick bussen till Värtahamnen och det flytande samhället Silja Serenade. På denna fantastiska båt upplevde vi shopping, goda restaurantbesök, hisnande cirkus, ja allt man kan önska sig. Nästa dag kom vi till Helsingfors och under några timmar utforskade vi denna stad. Snabbfärjan mellan Helsingfors och Tallinn tog knappt två timmar och när vi kom fram möttes vi av vår guide och bussen, som körde oss till våra olika hotell. När vi checkat in och gjort oss hemmastadda blev det välkomstmiddag på en av stadens restauranter. Tredje dagen på resan började med frukost och därefter blev det en guidad tur genom Tallinn, med vår andra guide. Strax utanför staden, längs böljande gröna sluttningar, närmade vi oss en större stadion. Detta visade sig vara stadens utomhusarena för körsång (!), en plats som rymmer 3 000 körsångare. Fantastiskt! Estländarna är ett sjungande släkte! Den guidade turen fortsatte i den gamla delen av Tallinn, där många historiskt intressanta och välbevarade byggnader finns. På seneftermiddagen var det dags för middag på en annan av stadens restauranter och på kvällen gick några av oss på Tallinnoperan och såg Ernani, en opera skriven av Verdi. På fredagen var det äntligen dags för det som vi egentligen åkt till Tallinn för, nämligen våra egna konserter. Efter frukost var det repetition i ett hus i Gamla stan och efter denna gick vi ut på torget utanför och ställde upp oss för att göra den första av två profana konserter under resan. Vi var sålunda utomhus och hade mycket publik som lyssnade. Tack och lov var vädrets makter vänliga mot oss och vi hade sol hela tiden! Eftermiddagen var ledig tills kören åter samlades i Svenska kyrkan i Tallinn, för repetition och senare konsert, då vi sjöng den sakrala delen av det program vi hade med oss. Efter konserten, dit bl a en grupp ifrån ett kloster i Sverige hade tagit sig, gick vi ut på restaurant och åt middag. Kyrkan hade, en vecka tidigare (asch!), haft kungligt besök ifrån Sverige. I samband med det kungliga besöket återlämnades de föremål som svenskarna en gång tagit med sig från kyrkan. Från början var det faktiskt ett sjukhus i lokalerna, innan det blev kyrka. Som kyrka hade den återinvigts för bara några år sedan, eftersom den under sovjettiden hade tjänat som brottningslokal (!). Lördagen var sista dagen i Tallinn på resan. Efter frukost var det avfärd till Musikaliska akademien i Tallinn, där vi hade resans sista konsert (med profan musik) inför en fåtalig publik. Samtidigt som vi sjöng i aulan pågick sökningar inför följande läsår, så de elever som var kvar på skolan hade förmodligen annat i tankarna än att gå och lyssna till en svensk kör. När konserten var över var det dags för det sista estniska restaurantbesöket och efter denna goda måltid kom bussen och hämtade oss för vidare färd mot färjan till Sverige. Väl i land på svensk mark mötte en buss oss och tog oss hela vägen till Örgryte nya kyrka, där kören gick av och önskade varandra trevlig sommar, efter ännu en genomförd resa. DSC00151-05 DSC00219-05 DSC00244-05

ÅR 2001

2001, Lör 21-Sön 22 apr, Körhelg

ÅR 2000

2000, Lör 27 maj - 4 jun, Körresa Ungern. (<LÄS>)
Ungern Våren 2000, även denna gång under den varma pingsthelgen i maj, åkte kören på sin första utlandsresa. Den gick till Ungern, eftersom två stycken av körens medlemmar kommer därifrån. Det blev en fantastisk resa under nio dagar i ett land som välkomnade oss med vänliga människor, vackert landskap och ett väder som visade sig från sin allra bästa sida. Under resan hann vi med en profan konsert i ett musikgymnasium (som hälsade oss med en av sina körer, jättetrevligt), samt tre sakrala konserter, två av dem i katolska kyrkor (98% av ungrarna är katoliker) och en i en protestantisk kyrka (följdaktligen är 2% av ungrarna är protestanter). Denna fördelning av religionstillhörigheten innebar att den protestantiska kyrkan var mycket mer sliten än de katolska kyrkorna, eftersom församlingen till stor del saknade pengar. Repertoaren på resan var dels ett profant program med svensk musik, alltifrån Evert Taube till Anders Öhrwall, dels ett sakralt program i kyrkorna, då vi sjöng musik av bland annat Mendelssohn och Olivier Messiaen. På resan hann vi också med att vara turister, gå i affärer, besöka ett antal av Budapests enormt många badhus, besöka teatrar och restauranter (flera av dem med egna, mycket flitiga musiker) med fantastisk mat och mycket mer! Bussbolaget som vi åkte med erbjöd en guidad tur i Budapest och då såg vi staden från dess allra bästa sida, både Buda-sidan, som är backig, och Pest-sidan, som är slät. Vi lämnade Budapest efter drygt en veckas sjungande och turistande i denna Donaus pärla

ÅR 1999

1999 (<LÄS>)
Kören har som mål att göra en resa varje år (omväxlande utomlands och i Sverige), men under körens första år blev det ingen körresa. Dalsland – Värmland I maj 1999, under pingsthelgen gick körens första resa till Värmland och Dalsland. Då sjöng vi i Åmåls kyrka och Karlstad Domkyrka, där vår körledare Erland Hildén varit organist. På våra konserter sjöng vi bland annat Mozarts G-dur Mässa samt ett nyskrivet Sanctus av vår egen Erland! Dessutom sjöng vi svenska sånger och Richte mich Gott av Felix Mendelssohn.